Meesters in de Tuin: meer dagen, meer kennis

Events 09-09
Meesters in de Tuin:  meer dagen, meer kennis

Half oktober vindt Meesters in de Tuin voor de negende keer plaats. “De grootse opening op donderdagavond is inmiddels berucht in de branche”, zegt initiatiefnemer Niels in ‘t Veen. Voor consumenten zijn vrijdag en zaterdag toegevoegd.

Meesters in de Tuin:  meer dagen, meer kennis

Meesters in de Tuin, het jaarlijkse netwerkevent voor tuinarchitecten, zwembadbouwers en hoveniers voor het hogere segment, is de laatste jaren uitgebreid van één donderdag naar een meerdaags event. Niels in ’t Veen, initiatiefnemer van Meesters in de Tuin: “Vorig jaar deden we een pilot met een dag voor consumenten. Met ongeveer duizend bezoekers was die pilot geslaagd. Daarom breiden we de formule dit jaar uit met nóg een dag.” Meesters in de Tuin zal plaatsvinden van 10 tot en met 12 oktober in het Inspyrium in Cuijk.

Meesters in de Tuin:  meer dagen, meer kennis

Kippenvel

Heel belangrijk bij Meesters in de Tuin is de beleving, vertelt In ’t Veen. “Wij creëren een bepaalde sfeer, vanaf het moment dat bezoekers donderdag op de parkeerplaats uit de auto stappen. Dat doen we met bomen, muziek, licht, geuren en live cooking. Zo betreden bezoekers met kippenvel op hun armen de beursvloer. Mensen komen binnen met een glimlach op hun gezicht en vanaf de eerste minuut de juiste instelling. Daarom vragen we toegang: we willen dat ook de bezoeker echt investeert in de avond, in tijd, energie en geld. Het mooie aan dit event is dat elk van de 1500 zakelijke bezoekers een potentiële klant is voor de exposanten. Het zijn bijna allemaal beslissingsbevoegde personen als directeur-eigenaren, bedrijfsleiders, hoofdontwerpers en hoofduitvoerders. Dat maakt dit event zo interessant voor de exposanten.”

Meesters in de Tuin:  meer dagen, meer kennis

Professionals en consumenten

“De donderdag is het jaarlijkse feestje van de top van de tuinbranche”, zegt In ‘t Veen. “Onze grand opening, met culinaire verzorging, een grootse netwerkborrel en een afsluiting met een deejay, is inmiddels berucht in de branche. Vrijdag en zaterdag zijn traditionele beursdagen. We verwachten dat dat ertoe leidt dat er een vrij organische verdeling zal zijn tussen de professional op donderdag en de consument op de andere dagen.” De meeste exposanten werken business-to-business. “Dat neemt niet weg dat het ook voor hen goed kan zijn om consumenten te inspireren. Als consumenten enthousiast zijn, kunnen ze hun tuinontwerper, hovenier of zwembadbouwer vragen om deze specifieke producten mee te nemen in het project.” Om de consument te bereiken werkt Meesters in de Tuin samen met tijdschrift The Art of Living.

Kennis

“De markt ontwikkelt zich heel snel, in alle opzichten: software, producten, wensen van de consument, het klimaat. Meesters in de Tuin is het centrale moment waarop de vakman zijn kennis up-to-date kan brengen. Dit jaar hebben we maar liefst drie theaters, met in totaal zo’n 25 kennissessies over uiteenlopende onderwerpen. In één theater zijn de keynote-sprekers met presentaties over ondernemerschap en bedrijfsvoering. De overige twee theaters zijn geadopteerd door andere partijen: het ene theater door NL Greenlabel, het andere door mediapartij CG Concepts. Zij verzorgen in hun theater de kennissessies, zodat er een breed arsenaal aan sprekers komt. De theaters zijn geen afgesloten ruimtes maar bevinden zich op de beursvloer. Iedereen kan met een koptelefoon komen meeluisteren.”

Innovaties Meesters in de Tuin

“Wij zeggen tegen de professional: kom uit je bureaustoel!’, zegt In ‘t Veen. “Door de snelheid waarmee de markt verandert, moet je je als vakman voortdurend bijscholen. Wij hebben een plek gecreëerd waar je optimaal kennis kunt opdoen. Onze exposanten zijn verplicht om met een innovatie of een productnoviteit te komen. Op andere beurzen zie je wat je al kent, bij ons zie je producten waarmee je je naar je klanten kunt onderscheiden. Daar is de timing van ons event ook op gebaseerd: in oktober laat je je bij ons informeren en in de daaropvolgende wintermaanden kan je samen met partners die je bij Meesters in de Tuin hebt ontmoet, je oriënteren over wat je gaat gebruiken of inkopen. Mede dankzij de kennissessies kan je bij ons heel veel informatie opdoen, terwijl je netwerkt met gelijkgestemde collega’s. Of zoals een bezoeker schreef: Tijdens Meesters in de Tuin vieren we ons vak.”