De Hydrangea serrata Euphoria Pink van Van Son & Koot won dit jaar de Glazen Tulp Award in de categorie Tuinplanten. Het is de tweede keer dat het Brabantse bedrijf een prijs krijgt voor deze bontbladerige hortensia. Maar er is nog meer reden voor feest: Van Son & Koot viert komend jaar zijn 25-jarig jubileum.
De geschiedenis van Van Son & Koot BV begint in 1999, als Jim Koot en Arjan van Son gezamenlijk een kwekerij in Kaatsheuvel beginnen. In de jaren erna groeit hun bedrijf uit tot een toonaangevende speler in de branche, met een breed assortiment tuinplanten. De nadruk ligt op de Japanse esdoorn en de Camellia, maar daarnaast zijn er ook heesters, coniferen en andere vaste planten. “Vooral de afgelopen tien jaar zijn we enorm gegroeid”, vertelt marketingmanager Maartje Sol. “We hebben nu zo’n 80 medewerkers in vaste dienst. De hoofdlocatie is hier in Kaatsheuvel, maar onze planten worden op meerdere locaties in binnen- en buitenland gekweekt.”
Samen de wereld vergroenen
“De passie voor natuur zit in het DNA van ons bedrijf”, benadrukt Sol. “We willen mensen verrassen en inspireren met onze producten. Samen kunnen we de wereld vergroenen, daartoe willen we de mensen inspireren. Een groenere wereld maakt mensen gezonder en gelukkiger. We leiden onze medewerkers intern op in onze Botanic Academy, zodat de expertise en passie voor natuur bedrijfsbreed gedragen wordt. We hopen daarmee de eindconsument te bereiken en groen geluk mee te geven. Zo willen we het leefgebied van de consument groener maken.”
Duurzaamheid
“Een belangrijk thema is voor ons duurzaamheid”, vertelt Sol. “We vinden het belangrijk om ook daarin onderscheidend te zijn.” Dat doet het bedrijf onder meer met biologische bestrijding, opvang en hergebruik van regenwater, en het gebruik van recyclebare potten en trays van gerecyclede grondstoffen. Onder de naam ‘Nature 2 Nature’ brengt de kwekerij een assortiment planten uit dat extra aantrekkelijk is voor vogels, vlinders, bijen en andere insecten. “Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor mens en milieu. Dat doen we vooral omdat we het zelf belangrijk vinden, maar daarnaast ook omdat de markt ernaar vraagt. Vanuit onze vaste afnemers kwam bijvoorbeeld de vraag naar carbonfree potten. Omdat wij het gehele proces in eigen hand hebben, konden we snel daarop overstappen.”
Lees ook: De Groene Sector Vakbeurs | 9, 10 en 11 januari 2024
CO2-footprint verder verminderen
“We kijken altijd hoe we onze CO2-uitstoot verder kunnen verminderen. Dankzij onze 2500 zonnepanelen zijn we energieneutraal. Winst is te halen op het gebied van transport. Omdat onze planten in verschillende landen gekweekt worden en wereldwijd afgenomen, maken we behoorlijk wat kilometers. Die transportlijnen zijn we aan het verminderen door planten rechtstreeks vanuit de kweeklocaties te leveren en minder frequente transporten te hebben.” Ook door het gebruik van veenvrije potgrond kan de CO2-uitstoot verminderd worden. Sol: “We zetten nu met het hele team de schouders eronder om veen in de potgrond te vervangen door andere producten zoals houtvezel, kokosvezel en bark. We zitten nu op zo’n 40 à 50% peatfree en streven ernaar om dat percentage nog verder te verhogen.”
Verrassen en inspireren
Naast duurzaamheid is innovatie een belangrijk thema voor de kwekerij. “Innovatie zit in elke vezel van het bedrijf. Zowel wat het assortiment betreft als op bedrijfsniveau kijken we continu waar er verbetering mogelijk is. In ons assortiment zijn we altijd op zoek naar nieuwe ideeën, soorten en kruisingen. We hebben een eigen kruising-tak opgezet, met heel mooie resultaten. Bijvoorbeeld de Buddleja ‘Butterfly Candy’, dat was een van de eerste planten die uit ons kruisingsprogramma is gekomen. Zo proberen we onze business-to-business klanten te verrassen en inspireren. We hopen telkens weer met iets nieuws voor de dag te komen en uiteindelijk ook de eindconsument in het tuincentrum te verrassen.”
Twee keer winnaar
“We hebben een wereldwijd netwerk van veredelaars waarmee we elk jaar met noviteiten kunnen komen. Heel trots zijn we op onze Hydrangea serrata Euphoria Pink.” Deze Hydrangea werd afgelopen november winnaar bij de Glazen Tulp Award in de categorie Tuinplanten. In mei won ze de zilveren medaille voor Plant van het Jaar op de Chelsea Flower Show. Het gaat hier om een serrata met een bont blad in combinatie met dieproze bloemen. “Dat bonte blad geeft het hele jaar mooie sierwaarde. In het voorjaar loopt hij uit met dieproze blaadjes, die uiteindelijk een zilveren rand krijgen. Door het seizoen heen bloeit het blad door naar zilverbont. Met die prachtige bladeren is de plant al een eyecatcher in de tuin. In de zomer komt hij bovendien in bloei met intens roze bloemen.” De plant is met het netwerk van veredelaars gekweekt, maar wordt hier alleen door Van Son & Koot op de markt gezet. “We zijn de enige kweker in Europa die deze plant mag kweken en vermeerderen.” De jury van de Glazen Tulp omschreef de winnende plant met de woorden: “Deze Hydrangea is zeer aantrekkelijk en zorgt voor mooie kleurschakeringen in de tuin. Blijft ook mooi op kleur.” Sol: “We zijn heel blij met de prijs. De Award is een beloning voor onze inspanningen. Om zo’n fraaie plant te kweken, investeren we jaren in kweken en testen. We zijn trots dat onze Hydrangea zo gewaardeerd wordt. En dankzij de Award krijgt de Hydrangea serrata Euphoria Pink de brede belangstelling die ze verdient.”
Tekst: Nolanda Klunder
- Bekijk ook
- sonkoot.nl