Dankzij een unieke samenwerking tussen zes Europese sierteeltpromotieorganisaties heeft de EU financiering verleend voor een nieuwe promotiecampagne om de verkoop van bloemen en planten in het voorjaar van 2021 te stimuleren.
Vanwege de impact van de Covid-19 crisis op de Europese landbouwsector heeft de EU een noodfonds van 10 miljoen euro opgericht voor campagnes die helpen de marktomstandigheden in 2021 te herstellen. Intensief lobbyen door Union Fleurs en VBN heeft ertoe geleid dat de sierteeltsector is aangewezen als een van de vijf sectoren die dit noodfonds mogen aanvragen. Inclusief de EU-financiering van 85%, bedraagt het totale budget van deze campagne 1,9 miljoen euro, te investeren in een overkoepelende promotiecampagne voor bloemen en planten in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken en Nederland. Een groot deel van het budget zal worden besteed in Frankrijk en Duitsland, vanwege het handelsbelang dat de meeste partners hebben in deze twee landen. Union Fleurs nam het initiatief voor dit samenwerkingsverband.
- Bekijk ook
- bloemenbureauholland.nl